اسمبلی در سالیدورک و آموزش آن
اسمبلی در سالیدورک چیست؟
اسمبلی در سالیدورک به چه معنایی می باشد؟
محیط اسمبلی و مونتاژ را می توان یکی از بخش های مهم در سالیدورک دانست.
نرم افزار طراحی سالیدورک شامل سه محیط Part Design، Assembly و Drawing میباشد.
نقش سه محیط اصلی اسمبلی در سالیدورک
نقش هرکدام از محیط های کاربردی نرم افزار سالیدورک به صورت زیر می باشد:
- محیط پارت part برای طراحی قطعات و مجموعه های سه بعدی
- Assembly یا محیط مونتاژ و اسمبل کردن قطعات طراحی شده در محیط پارت به صورت یکپارچه
- بخش Drawing نقشه کشی برای ایجاد نقشه های دو بعدی و استخراج تصاویر مختلف مجموعه از دیدهای افقی، روبرو و جانبی قطعات
خانه مکانیک سعی کرده که در آموزش مونتاژ و اسمبلی در سالیدورک ، مثال های کاربردی بسیاری را به صورت کاملا عملی با بررسی روند طراحی و مونتاژ در اختیار شما بگذارد.
آموزش محیط مونتاژ و اسمبلی در دوره سالیدورک کاربردی می تواند به عنوان یکی از کاربردی ترین دوره های آموزشی خانه مکانیک در جهت تسلط بر نرم افزار سالیدورک بکار رود. نحوه کار کردن با نرم افزار SolidWorks به منظور طراحی و مدل سازی قطعات صنعتی با هدف ساخت و تولید آن دستگاه ها | قطعات.
در این قسمت به منظور درک بهتر و آشنایی هر چه راحت تر به آموزش اسمبلی در این نرم افزار طراحی مهم پرداخته ایم.
تصور کنید که قصد مدل سازی یک دوچرخه در سالیدورک را دارید.
دوچرخه از اجزایی مانند بدنه، لاستیک، زنجیر، دستگیره و… تشکیل شده است.
مدل سازی دوچرخه به صورت یکپارچه در سالیدورک عملا امکان پذیر نیست.
در عین حال حتی اگر انجام چنین کاری امکان پذیر باشد، کاربردی ندارد.
چرا که برای تحلیل عملکرد یک تجهیز مکانیکی باید قطعات آن را جداگانه مدل سازی کرده و سپس مونتاژ نمایید.
به همین دلیل بخشی تحت عنوان اسمبلی (Assembly) در سالیدورک در نظر گرفته شده است.
در مثال فوق شما باید هر یک از اجزای دوچرخه را به صورت جداگانه در قسمت پارت (Part) نرم افزار مدل سازی کنید.
سپس آن ها را جداگانه به محیط اسمبلی وارد کنید.
در نهایت با استفاده از ابزارهایی که در این بخش در اختیار شما قرار دارند، فرآیند مونتاژ قطعات را برای ایجاد دوچرخه انجام دهید.
- Resolved – بخش ها (Parts) ، اسمبلی ها (Assemblies) و نقشه ها (Drawings): در حالت resolved mode، همه اجزا به طور کامل در حافظه بارگذاری می شوند.
- Quick view- بخش ها (Parts): این گزینه، قسمت یا پارت را فقط برای مشاهده باز می کند. از این طریق می توانید پیکربندی را انتخاب کنید، اما وضعیت نمایش را نه. این گزینه به شما امکان می دهد مدل را جابجا و مقیاس بندی کنید یا بچرخانید، اما نمی توانید در آن تغییراتی ایجاد کنید. در صورت نیاز به تغییر، در قسمت گرافیکی کلیک راست کنید و با انتخاب گزینه Edit به حالت ویرایش بروید.
- Quick view – نقشه ها (Drawings): این گزینه فقط باعث نمایش ساده طرح شما می شود. اگر طرحتان چند صفحه ای است می توانید با استفاده از این گزینه نمای سریع آنها را ببینید.
- Lightweight- اسمبلی ها (Assemblies) ، نقشه ها (Drawings): این گزینه فقط زیر مجموعه ای از داده های مدل را در حافظه بارگیری می کند. داده های باقیمانده مدل بر اساس نیاز بارگیری می شوند. باز کردن اسمبلی یا نقشه در حالت light weight باعث افزایش عملکرد اسمبلی ها و نقشه ها می شود.
- Large Assembly Mode- مجموعه ها (Assemblies): این گزینه شامل مجموعه ای از تنظیمات است که عملکرد اسمبلی های بزرگ را سریعتر می کنند.
- Large Design Review – اسمبلی ها (Assemblies): این گزینه اسمبلی های بسیار بزرگ را به سرعت باز می کند. به این ترتیب هر زمان که ما نیاز به باز کردن کل مجموعه با تمام اجزا و اندازه گیری ها داشتیم، نیازی به باز کردن کل اسمبلی در حالت resolved mode نیست.
- SpeedPak (به همراه اسمبلی در حالت Resolved، Lightweight یا Assembly Mode): هنگام کار با اسمبلی های بزرگ و پیچیده، با استفاده از پیکربندی های SpeedPak می توانید عملکرد مدل را افزایش بدهید.
- References: این گزینه فهرستی از فایل ها را نشان می دهد که اسمبلی یا نقشه به آنها ارجاع داده می شود. علاوه بر این با این گزینه می توانید مکان فایل های فهرست شده را ویرایش کنید.
محیط اسمبلی در سالیدورک برای طراحان و صنعتگران
یک پیشنهاد برای ماشین سازان و افرادی که میخواهند با اسمبلی کردن و توانایی های آن در سالیدورک آشنا شوند :
فیلم آموزش اسمبلی در نرم افزار سالید در واحد آموزش خانه مکانیک تهیه و تدوین شده است .
مباحثی که در این فیلم بررسی شده اند به صورت طبقه بندی شده است.
اهداف آموزش اسمبلی در سالیدورک
- تسلط بر محیط اسمبلی در نرم افزار سالید
- تسلط بر استفاده از Standard Mates
- فراگیری نکات کلیدی این محیط
- تشریح کامل چند نمونه اسمبلی با ذکر مثال
- رفع اشکال رایگان و پشتیبانی ( جهت درک بهتر مفاهیم )
منظور از قید های استاندارد قیدهایی هستند که می توان به راحتی با استفاده از
آنها یک ماشین صنعتی را که قطعات آن طراحی شده یا در حال طراحی هست را
مونتاژ نمود .
معمولا این قیدها همان قیدهای هندسی هم مرکزی , منطبق بودن , موازی بودن
مماس بودن , فاصله , زاویه و قفل شدن تجهیزات در یکدیگر می باشند .
در این فیلم سعی شده است مباحث به صورت قابل لمس و کاربردی عنوان شوند .
در انتهای فیلم 4 مثال اسمبلی ذکر شده است که شما می توانید با شــبیه سازی
آن مدل ها اسمبلی و مونتاژ را با تسلط کافی در سالید لمس کنید . اشاره به نکات
کلیدی و مهم و کلیدهای میانبر از جمله موارد که در فیلم ذکر شده است .
برای سفارش این محصول می توانید با واحد آموزش خانه مکانیک در ارتباط باشید .
با ذکر پیشنهادات خود ما را در جهت بهبود کیفیت محصولات آموزشی راهنمایی نمایید .
عضو اینستاگرام خانه مکانیک شوید.
آموزش سالیدورک را از همین الان شروع کنید.
اسمبلی در سالیدورک |آموزش curve driven component pattern در سالیدورک
استفاده از ابزار های قدرتمند سالیدورک باعث تسریع در مدل سازی , مونتاژ و در نهایت تولید مدل
یا قطعه مورد نظر می شود .
یکی از ابزار های قدرتمند در محیط اسمبلی به نام Curve Driven Component Pattern
می باشد.
که می توان تحت تاثیر یک منحنی دو یا سه بعدی Components یا قطعات موجود در محیط
اسمبلی را الگوبرداری نمود . و در جهت مشخصی آن ها را با فواصل مشخص شده تکثیر و
نمونه برداری کرد .
.Subscribe to mechanicho
تقسیم اسمبلی های سطح بالا به اسمبلی های فرعی متعدد و گروههای کوچکتر کارتان را راحتتر می کند. اسمبلی های فرعی یا همان ساب اسمبلی ها کوچکتر هستند و در مقایسه با اسمبلی های بزرگ کمترند. این کار تعداد جفت ها و ویژگی های سطح بالا را به حداقل می رساند و همین مساله منجر به حل و فصل سریعتر اسمبلی ها می شود. در صورت امکان، استفاده از اسمبلی های منعطف و قابل تغییر را به حداقل برسانید، مگر اینکه وجودشان کاملا ضروری باشد.
از تنظیمات SpeedPak استفاده کنید
فقط نماها و اجسام جفت که مورد نیاز هستند در حافظه بارگذاری می شوند. در این مثال فقط سه سطح وجود دارد. سایر ویژگی ها فقط اطلاعات گرافیکی را نشان می دهند و قابل انتخاب نیستند. این نوع تمرین به ما کمک می کند تا عملکرد اسمبلی بزرگ خود را بهبود بخشیم.
برای پارت ها و اسمبلی ها پیکربندی های ساده ایجاد کنید
ارزیابی عملکرد به شما کمک می کند تا احتمالاتی که برای سریعتر کار کردن با اسمبلی ها موجود است را در نظر بگیرید. جزئیات کوچک پارتها مثل فیلت ها (fillets) یا چمفرها (chamfers) برای ساده و سریع شدن مدل باید حذف شوند. فقط حواستان باشد که حتما ویژگی های مهمی که برای میت کردن (mating) و سطوح مرزی (boundary surfaces) استفاده می شوند را حفظ کنید. زمانی که فقط ظاهر مدل تحت تاثیر قرار می گیرد می توانیم از حالت های نمایش به جای تنظیمات استفاده کنیم. این مورد وقتی که بخواهیم تمام اجزای سخت افزاری خود را مخفی کنیم عالی عمل می کند.
سالیدورک گزینه های عملکردی مختلفی دارد که باعث می شوند مدیریت اسمبلی های بزرگ سریعتر و راحتتر انجام شود. گزینه ای به نام verification on rebuild وجود دارد که سالیدورک از طریق آن هر ویژگی جدید یا اصلاح شده را روی تمام وجوه موجود بررسی می کند. اگر این گزینه خاموش و غیر فعال باشد، ویژگی های جدید یا اصلاح شده روی سطوح مجاور بررسی میشوند.
موقع کار با اسمبلی های بزرگ، حتما دقت داشته باشید که تیک گزینه های زیر در قسمت Assembly settings (تنظیمات اسمبلی) فعال باشند:
1- به system option و سپس Assemblies بروید و تیک پنجره Do not rebuild when switching to assembly را بزنید.
2- به system option و سپس Performances بروید و گزینه (less) Level of detail را تیک بزنید.
3- به system option و سپس Performances بروید و گزینه automatically load components light weight را تیک بزنید.
4- به system option و سپس Performances بروید و گزینه No preview during open (faster) را تیک بزنید.
5- به system option و سپس Performances بروید و گزینه Rebuild assembly on load را روی “Prompt” تنظیم کنید.
6- به system option و سپس External References بروید و گزینه Allow multiple context for part when editing in assembly را تیک بزنید.
7- به system option و سپس External References documents را روی “Prompt” تنظیم کنید.
8- به Properties و سپس Image quality بروید و گزینه Shaded and draft quality را روی Low و Wireframe High quality HLR/HLV Resolution را روی Low برای اجرای سریعتر تنظیم کنید.
درست مثل گزینه های بخش performance options، در قسمت Document Properties، کیفیت تصویر می تواند تاثیر زیادی روی مدل ما داشته باشد. پردازش تصاویر با کیفیت بالاتر به زمان بیشتری نیاز دارد و وقت بیشتری از شما می گیرد. پس موقع کار با اسمبلی ها می توانید با انتخاب گزینه “apply to all referenced part documents” یک کیفیت تصویر مشترک بر روی همه پارتها اعمال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید